כיצד לצלם נכס בצורה מושלמת

ההבדלים בין סוגי צילום

כיצד לצלם נכס בצורה מושלמת

 

מהו צילום נכס?

צילום נכס הוא צילום של חלל המשמש למגורים, לעבודה או לאירוח.

הוא יכול להיות חלל של אחוזה, דירה או חלל של בית מלון.

הוא לא חייב להיות החלק הפנימי של הנכס אלא צילום של הגינה או החלל החיצוני של הנכס.

הצילום במהותו יהיה כמעט זהה בחלל הפנימי ובחלל החיצוני, לפחות מבחינת העדשה.

כמובן שמבחינת התאורה הדברים משתנים בהתאם לצורך ולכמות התאורה בחלל הפנימי.

 

הבדלים בתאורות שונות

צילום סטילס שונה באופן מהותי מצילום וידאו ולכן גם התאורה שנשתמש בה תהיה בהתאם.

 בצילום סטילס אנו רוצים לתפוס את האובייקט בצורה הטובה ביותר, ככל הניתן, כאשר הוא קבוע ויציב.

פעמים רבות צילום סטילס יכול להיות תמונה שמצלמת אובייקט בתנועה, ואפילו תנועה מהירה כמו: ציפור שעפה, מכונית מרוץ, מטוס וכדומה. בצילום מהסוג הזה נרצה להבין מה אנו רוצים להשיג בצילום והאם אנו רוצים להרגיש את התנועה שמתרחשת?

כלומר, האם אנו רוצים לראות את מכונית המרוץ שנוסעת, כאשר הרקע נמרח והגלגלים בתנועה, אורות הרחוב מרוחים כשהמכונית עצמה ברורה וחדה או שאנו ממש רוצים להקפיא את הרגע?

בחירה שכזו תאלץ אותנו לתכנן מראש את סוג הצילום, בשונה מצילום מוצרים או חללים, בהם אנו לא צריכים להתמודד עם תנועה כי אפשרויות השליטה שלנו נוחות הרבה יותר ונוכל לשלוט בעצמנו בדיוק בתאורה שנרצה וכמו כן גם בזווית הצילום וכמעט בכל פרמטר אפשרי. בצילום וידאו לדוגמא נשתמש בתאורה רציפה כמו תאורת לד או תאורה חמה בכדי ליצור את האווירה שלה אנו זקוקים.

בצילום סטילס נשתמש כמעט תמיד בפלאשים כי הם מהירים מאוד, חזקים, ממוקדים וניתן לרכך אותם בדרכים שונות ובכלל הם הפתרון המושלם לצילום אובייקטים נייחים.

הפלאשים עובדים בסנכרון מלא עם המצלמה ועם פלאשים אחרים, אך גם להם יש את המגבלות הטכניות שלהם. פלאש יכול לעבוד עד מהירות תריס מסוימת ואם ננסה להעלות מעבר לאותה המהירות אנו נצלם בעצם את תריס המצלמה, ולכן הפרמטרים שנגדיר בצילום עם פלאשים כמו ריכוך ושאר הסט קריטיים להצלחת צילום מקצועי.

מאמר על כל נושא התאורה יכול להוות בעצמו עולם שלם כי זהו תחום עצום של צילום כשלעצמו.

 

עין אנושית אל מול מצלמה מקצועית

כאשר אני נדרש לצלם חלל פנימי של נכס, לעיתים קרובות יש נוף נפלא המשתקף מחלונות הנכס, כך שאם תנסו בעצמכם תוכלו להבחין כי העין האנושית יכולה בקלות לראות את הנוף המשתקף מהחלון וגם את החלל הפנימי בצורה מאוזנת ומושלמת. בדקו את זה בעצמכם אל מול מצלמה הטלפון שלכם, לדוגמה.

בנוסף, העין האנושית רואה בצורה מאוד רחבה, מה שכמעט לא ניתן להשיג עם עדשת מצלמה ובלי לעוות שום דבר. בכדי לראות בעדשת המצלמה כפי שאנחנו בעין האנושית נזדקק בראש ובראשונה לעדשה רחבה מאוד, כזו שלא תעוות את הקצוות של התמונה. עדשות כאלה מאוד יקרות וגם הם לא ייתנו את התוצאה שהעין נותנת לנו.

בנוסף, הטווח הדינאמי של העין האנושית עצום. טווח דינאמי הוא האפשרות להבחין בין השחור ביותר ללבן ביותר בצורה מאוזנת. נכון להיום ולטכנולוגיה הקיימת אין מצלמה בעולם שמסוגלת לעשות זאת, ולכן נכון לעכשיו העין האנושית מנצחת בגדול כל מצלמה.

עם זאת, יש דרכים רבות שנוכל לפצות על כך עם המצלמה. לדוגמה, אם המצלמה לא יכולה להגיע לטווח הדינאמי הרצוי כפי שאנו רואים או רוצים שיהיה- אנו נייצר מאותה הזווית בדיוק את הטווח הדינאמי הרצוי לנו במספר חשיפות מהחשוך ביותר למואר ביותר. אמנם כל אחת מהחשיפות בצורה אינדיבידואלית לא תהיה מספיק טובה, אבל שילוב של כל החשיפות יחד, בסיוע תוכנת עריכת תמונה- תעניק לנו תוצאה מעניינת ונאמנה כמעט למציאות.

שיטות צילום בחלל פנימי

בצילום בחלל פנימי לעיתים רבות נשתמש בכמה טכניקות באותו החלל, לכן לא נוכל להסתמך רק על המצלמה והעדשה, אלא ננקוט במספר שיטות בכדי להגיע לתוצאה מושלמת.

פלאשים

שימוש בפלאש בצילום נכסים נועד להאיר אובייקטים מסוימים בתוך החלל שזקוקים להמחשה גדולה יותר ולא כפי הדעה הרווחת שפלאש מאיר את כל החלל הפנימי.

כאשר אני נזקק לשימוש בפלאשים לצורך הארת אובייקטים מסוימים, אני משתמש בחצובת צילום מקצועית אותה אני ממקם במיקום המתאים, ומתחיל להזיז את הפלאשים ממקום למקום בחלל בסמוך לאובייקטים אותם אני מעוניין לחשוף. כמובן שבצילום מסוג זה הפלאש עצמו יופיע כנראה בצילום, ולכן אאלץ בתוכנת עריכה להסיר את החלק שבו נראה הפלאש. מכיוון שצילמתי עם חצובה את אותה התמונה מספר פעמים אעשה זאת בקלות יחסית, אך צילום כזה נחשב למסובך יותר. במקרים רבים הוא הכרחי, כי אני באופן אישי אוהב לקבל תמונה מדויקת מחשיפה אחת מאשר לקבל את השילוב של מספר חשיפות ולערוך אותם בתוכנה, למרות שהדרך השנייה קלה הרבה יותר.

HDR

High Dynamic Range

שיטת הצילום הזו מאפשרת לנו מספר חשיפות שונות באותו הצילום על מנת לקבל את הטווח בין החלק החשוך ביותר בתמונה לחלק המואר ביותר בתמונה בצורה שתייצר לנו חשיפה אחת מושלמת.

השיטה הזו נפוצה מאוד בצילום חללים מהם נשקף נוף ואנו רוצים להאיר גם את החלל הפנימי באופן שגם החלל החיצוני יהיה מאוזן.

השיטה הזו מצריכה מאתנו את תכנון החשיפות בצורה מיטבית כך שלכל חשיפה יהיה ערך עבורנו ולא יתבצעו חשיפות מיותרות שבהם אין לנו שימוש. בנוסף, שיטת צילום זו מחייבת אותנו בחצובה על מנת לקבל בכל חשיפה בדיוק את אותה התמונה שכן המטרה בסופו של דבר לאחד בין התמונות בתוכנת עריכה. רבים נוטים לחשוב שהפונקציה של צילום HDR במכשיר הסלולארי מעניקה את אותו האפקט, אך עם הגעתם עד לשורת אלו וודאי תבינו כי הדבר לא באמת אפשרי וכי חיישן המצלמה לעולם לא יוכל להעניק את כל הטווח הדינאמי בחשיפה אחת. ולכן בדרך כלל נקבל תמונה של "בערך" לא לכאן ולא לכאן.

בצילום HDR בשונה משאר הצילומים לא נשתמש בפלאשים, מכיוון שבחשיפות מסוימות המצלמה חושפת לאורך זמן על מנת להפיק צילום מואר ובמקרה זה פלאש לא יעזור לנו. חשיפה ארוכה היא חשיפה שבה המצלמה מושכת המון אור מהחלל לאורך זמן, ולכן בצילום מסוג זה חשוב מאוד שלא תהיה תנועה של המצלמה בכדי שלא נקבל תמונה מטושטשת.

חשיפה ארוכה גם משמשת לצילומי שמיים, לדוגמה או לצילומי רחוב מרהיבים בהם נרצה להמחיש את העיר התוססת ואת אורות הרכבים שבכביש נמרחים, אבל הבניינים נראים יציבים וחדים.

בצילומי שמיים לפעמים נגדיר את המצלמה לצילום של כ-30 דקות!! צילום זה יעניק לנו תוצאה מדהימה של סיבוב כדור הארץ לאורך 30 דקות ואת השמיים במלוא הדרם, צילום כזה נקרא Bulb.

 

סיכום

לצילום נכס יש שיטות שונות. כולן טובות, בהתאם לצורך המשתנה ולתוצאה הרצויה. אין אמת אחת או שיטה אחת המתאימה לכלל הצילומים, לכן חשוב לשלוט בכל הטכניקות הרצויות בכדי לקבל תוצאה מושלמת.

מה שבטוח – עדשה איכותית, חצובה ופלאשים משדרים הם ציוד חובה לכל צלם אדריכלות באשר הוא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעוניין לדבר איתנו כעת?
שלח דרך ווטסאפ
דילוג לתוכן