סרט תדמית שנראה מליון דולר / כיצד מפיקים סרטון וידאו

 כצלם, עורך ומפיק סרטוני תדמית לעסקים כבר למעלה מ-15 שנה, איני יכול לספור את כמות הפעמים בהם לקוחות ביקשו סרט שיראה מליון דולר אבל… התקציב שלהם מסתבר הוא הרבה פחות מהנדרש. מבחינתם כמה שפחות…

ולכן, במאמר זה אנסה לשפוך אור על סרט תדמית שנראה מיליון דולר.

בהפקה של סרט תדמית יש המון גורמים ותהליכים, כאשר כל אחד מהתהליכים הוא קריטי לתוצאה מושלמת של סרט תדמית או כל סרט באשר הוא.

פרסומת לטלוויזיה, לדוגמה, האורכת כ-30 שניות יכולה לעלות מאות אלפים ואף מעבר לכך כשמדובר בהפקות ענק לחברות גדולות, בהתחשב כמובן בגודל ההפקה, הטאלנטים המשתתפים בפרסומת, הלוקיישן (מיקום), רמת העריכה, הצילום, הצוות הנדרש ועוד.

בסרטי תדמית לעסקים לא תמיד נצטרך הפקה גדולה כל כך, אך תמיד נשאף שהתוצר הסופי יעמוד ברוח התקופה, יעביר את המסרים הנכונים, יצולם בצורה נכונה, ייערך בצורה נכונה ובשפה פשוטה- "יעשה את העבודה".

כדי שכל מה שמוזכר לעיל אכן יקרה אנחנו עדיין צריכים תקציב מסוים. כמובן, על פי הצרכים של העסק ועל פי הרצון של בעל העסק אל מול המתחרים או רפרנס מתאים שנקבל כבר בשלבים הראשונים.

איך ניגשים להפקת סרט תדמית

שלב ראשון

כאשר אנו מעוניינים להפיק סרט תדמית עבור לקוח נתחיל בבירור הצרכים של העסק, הכולל מחקר העסק והמתחרים שלו. כמו בכל תהליך שיווקי, גם סרט תדמית מיועד ברוב המקרים לצרכי שיווק. ולכן, כל הצרכים יירשמו ומכך נוכל להתחיל להבין מה סדר גודל ההפקה שאנו מתכוונים לעשות.

שלב שני

בשלב זה אנו נכין תסריט, זהו שלב בו אנו כותבים את כל האמור להתרחש בסרט התדמית, לצד הערות צילום מדויקות. השלב הזה הוא השלב שבסופו נגיש ללקוח לאישור. בלי אישור של הלקוח – לא נוכל להתקדם להמשך הפקת הסרט.

שלב שלישי

הפקת סטורי בורד(storyboard). שלב זה מפיח חיים בתסריט הכתוב ומתאר בצורה ויזואלית את מהלך הסרט. בשלב זה לעיתים גם בוחרים או מפיקים את מוסיקת הרקע שתלווה את סרטון הסטוריבורד.

מה זה סטורי בורד? סוג של קומיקס המקנה ללקוח הבנה ויזואלית של התרחשויות לצד התסריט. בשלב זה ניתן לשלב דוגמאות מצילומי מסך, איורים וכדומה – העיקר שהלקוח יבין בדיוק מה עתיד להתרחש בסרט. מהשלב הזה נמשיך לשלב הבא רק לאחר קבלת אישור הלקוח.

שלב רביעי

ההכנות לקראת יום הצילומים. זה השלב בו אנו נחליט ונרשום מהו הציוד הדרוש לנו לצורך הפקת הסרט, נעשה סיור בלוקיישנים המתאימים, נבחר את הפרזנטור או השחקנים המתאימים ונאשר מול הלקוח. נבחר גם את הצוות שילווה אותנו ביום הצילום: תאורן, במאי, מאפרת וכל מה שנחוץ לצלוח את יום הצילום בהצלחה.

כל המוזכר כאן מייצג כמובן סרט או הפקה שבה יש צורך בכל הדברים האלו. אך אם מדובר בסרט תדמית שיצולם על ידי מצלמה אחת ובלוקיישן אחד- לא תמיד יהיה צורך בשחקנים, אביזרים נלווים ולשאר הדברים שהזכרתי פה – הכול תלוי בצרכים של הלקוח.

שלב חמישי

היום הגדול. היום בו הכול מתנקז לכדי עשייה. הלוקיישן מוכן ומאורגן, השחקנים נמצאים, הצוות ערוך, הציוד הוקם ונבדק ומתחילים לצלם. השלב הזה מתמצת את כל השלבים שקדמו לו והכל מתנהל לפי הספר בדיוק על מנת להפיק כמה שיותר חומרי גלם איכותיים. בשלב הזה נצלם ונאסוף חומר עד שנהיה מרוצים מהתוצאה, כי אם התוצאה לא תהיה מספקת כנראה שפספסנו את ההזדמנות ולא נוכל לצלם שוב. גם כאן, כמו בסעיף הקודם, לא תמיד נצטרך לכל הרשום ונהיה צנועים יותר.

שלב שישי

שלב עריכת הסרטון. השלב הזה הוא מיצוי כל החומרים והמרכיבים לכדי תוצר אחד. כאן נכנס כל העניין של העריכה המתאימה, חיבור המוסיקה והסאונד במקומות הנכונים, התאמת הצבעים, אפקטים, כותרות, פתיח וסגיר. כלומר, כל מה שבסופו של דבר יגרום לכל חומרי הגלם להתאחד לכדי התוצאה הנדרשת. לאחר סיום העריכה נייצא את הסרט ונשלח ללקוח להתרשמות.

שלב שביעי ואחרון

סבבי תיקונים. לאחר שהלקוח יצפה בסרט וכל הנוגעים בדבר גם כן, הם ירשמו את ההערות המתאימות, התיקונים הרצויים (אם יהיו כאלה) וישלחו בצורה מסודרת בטופס ייעודי אותו אנו נשלח להם. בטופס יצוינו השניות בסרטון, ההתרחשות ומה יש לתקן, לצד הערות נוספות. לאחר שנקבל את הטופס נבצע את התיקונים הנדרשים ונשלח ללקוח את הסרט המתוקן. אם נקבל את אישור הלקוח ושביעות רצונו המלאה מהתוצר – נייצא את הסרטון באיכות הגבוהה ביותר למדיות השונות ונשלח ללקוח ביחד עם טופס חתימה המאשר שאין לו הערות נוספות.

לסיכומו של עניין

הפקת סרט היא עניין מורכב. לקוחות רבים לא מבינים את השלבים הנחוצים בכדי ליצור ולהפיק סרט שיעשה את העבודה עבורם בצורה מיטבית, ולכן פעמים רבות, מתוך חוסר ההבנה, הלקוח דורש דברים לא הגיוניים, בדיוק כמו הכותרת של מאמר זה: "סרט תדמית שיראה מיליון דולר" בתקציב של אלפי שקלים.

גם אם נהיה העורכים הטובים ביותר, הצלמים הטובים ביותר וכל היתר לא נוכל להפיק סרט של מיליון דולר אם אין בידינו את התקציב הראוי.

חשוב שהלקוח יבין דבר בסיסי – גודל ההשקעה הכספית שלו בסרט הוא שיקבע כמה נוכל להרשות לעצמנו להשקיע בהפקת הסרט מכל הבחינות –  הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת אבזור הסט ושאר הדברים הנלווים להפקה, על מנת להגיע לתוצאה איכותית יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעוניין לדבר איתנו כעת?
שלח דרך ווטסאפ
דילוג לתוכן