זמן שווה כסף

איך לתמחר הפקת וידאו?

תמחור נכון של הפקת וידאו הוא קריטי מכל כיוון עליו תסתכלו. אם תתמחרו גבוה מידי כנראה שלא ישכרו את שירותכם ואם תתמחרו נמוך מידי ייתכן מאוד שתפסידו כסף. אז איך באמת מתמחרים הפקת וידאו?

ובכן, במאמר הזה אנסה לעזור לפתור את הסוגייה הכל כך נפוצה הזו.

עורכי וידאו רבים לעיתים קרובות משוועים לעבודה ולעיתים הם ימכרו את עצמם כמעט בכל מחיר, וכשאני כותב עורכי וידיאו אני מתכוון לעורכי וידיאו שהינם עצמאים.

הפקת וידאו היא עניין מורכב ולכן התמחור הנכון יכול לעשות את ההבדל בין עוגמת נפש לבין סיפור הצלחה.

בהינתן התמחור הנכון יש לנו את היכולת לשכור במידת הצורך אנשי מקצוע שיעלו את הרמה של הפקת הסרט בצורה חד משמעית. בנוסף, פעמים רבות הלקוח לא מבין באמת מה עומד מאחורי הפקת וידאו ומה נדרש לשם כך כי מה שמעניין אותו הוא התוצאה הסופית.

חשוב לדעת כי לא תמיד הלקוח מחליט בעצמו מהי תוצאה טובה. הכוונה היא שלעיתים קרובות ישנם כמה מקבלי החלטות, וכמו שאנחנו יודעים- לעשרה אנשים יש 20 דעות, ולכן תמחור נכון של הפקת וידאו מצריך הבנה לאורך ולרוחב של כלל השלבים ועליהם ארחיב כעת מעט:

  • האם קיבלנו לידנו דוגמה לסרט שהלקוח אהב וכך נוכל לכוון לרמה דומה?
  • האם יש צורך לשכור ציוד צילום? אם כן – איזה ציוד ומה העלויות המדויקות?
  • האם אנו יודעים לתפעל את כל הציוד הנדרש או אנו נצטרך אנשי מקצוע נוספים כגון: תאורן, צלם וכדומה?
  • האם יש צורך בשכירת מיקום לצורך הצילומים?
  • כמה ימי צילום נצטרך לצורך איסוף כל חומרי הגלם?
  • מהו מרחק הנסיעה אל הלקוח?
  • כמה משמרות עריכה נצטרך עד להגשת סקיצה ראשונית ללקוח?
  • כמה סבבי תיקונים נכללים בהצעת המחיר?
  • האם הלקוח מילא טופס אפיון להפקת הוידאו? טופס אפיון לדוגמא להורדה

זוהי רשימה קצרה שמנחה אותנו לפני הצעת המחיר, ואם לא נפעל על פיה אנו עלולים להפסיד כסף, לאכזב את הלקוח עם תוצאה לא משביעת רצון ואף לפעמים לעמוד מול איומי תביעה. כפי שכתב סת גודין בספרו "זהו שיווק" אני מעדיף להתנצל פעם אחת על המחיר מאשר להתנצל על הרבה עלבונות קטנים.

רוב הלקוחות לא מעריכים נכון את הזמן, הידע וכמות ההשקעה הנדרשת על מנת להפיק עבורם סרטון ראוי והגישה הזו לא נובעת מרוע או טיפשות אלא מחוסר הבנה בתחום. אנו כאנשי מקצוע אמורים לגשר בין חוסר ההבנה של הלקוח לבין מה שאנו זקוקים לו בכדי לבצע את המשימה כראוי.

הפקת וידאו בתקציבים נמוכים לפעמים עושה עבורנו שירות גרוע מאוד, מכיוון שמבחינת הלקוח ברגע שהוא משלם כסף הוא מצפה לסרט הטוב ביותר, הרי לכך הוא שכר את שירותינו. אנו צריכים לעמוד על המחיר על מנת למצב אותנו במקום הראוי ולאפשר לנו לעבוד בצורה שתעניק את התוצאה הטובה ביותר וגם שנרוויח כפי שמגיע לנו.

כמו בכל סיטואציה, עוד שהיינו ילדים, סיפרו לנו שמה שזול יקר ומה שיקר בסוף זול, וזה נכון גם לתחום הזה.

התמחור צריך להוות את כל המרכיבים שצוינו למעלה וכמה אנו רוצים להרוויח, החישוב צריך להוות את כל מרכיבי ההפקה ובנוסף את הזמן שאנו נשקיע בתהליך.

אם אנחנו העורכים והצלמים אז נתמחר את המחיר שאנו דורשים עבור יום הצילום, השימוש בציוד, הנסיעות, משמרות העריכה וסבבי התיקונים. כך נגיע למחיר הראוי.

אם אנו משתמשים באנשי מקצוע נצטרך מידע מקדים ובירור צרכים יסודי בכדי להעביר לאנשי המקצוע את המסר המדויק ולקבל מהם גם הצעת מחיר, כפי שאנו נותנים ללקוח, הכוללת גם היא סבבי תיקונים במידת הצורך.

בנוסף לתמחור ולא פחות חשוב- לעולם לא נתחיל הפקת וידאו גדולה או קטנה ללא חוזה מפורט המציין את כל הסעיפים. אני בנוסף לא אתחיל הפקה כלשהיא ללא מקדמה. גובה המקדמה כמובן תלוי בכם. אני ממליץ על 50 אחוז. שואלים את עצמכם למה כל כך הרבה? ובכן, תשאלו את עצמכם את השאלה הבאה – אם אקבל מראש 50 אחוז על הפקת כל הסרט, הצילומים, אנשי המקצוע, העריכה, סבבי התיקונים וכל מה שעוטף את הפקת הווידאו – אני מבחינתי מסרתי ללקוח סרט גמור בחצי מחיר, ואם הלקוח מרוצה לחלוטין (ולא תמיד זה קורה כל כך מהר) אקבל את שאר התשלום.

לסיכומו של עניין, תמחור נכון ומסודר של כל התהליכים, הגשת חוזה עבודה מפורט הכולל את כל הסעיפים וכמות סבבי התיקונים, תמחור סבבים נוספים מעבר למצוין בחוזה ותיעוד כל ההתקשרות מול הלקוח הם קריטיים להצלחת כל פרויקט באשר הוא.

זכרו שמעבר לכל המוזכר במאמר יש את שנות הניסיון שלכם, את שנות הלימוד והכספים שהוצאתם עבור צבירת הידע, הציוד שרכשתם וכמובן הזמן שלכם. לחרוג מההמלצות אלו יוביל אך ורק למפח נפש עבורכם ועבור לקוחותיכם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעוניין לדבר איתנו כעת?
שלח דרך ווטסאפ
דילוג לתוכן